Cinta Dalam Sebuah Pantun

Pantun cinta kini sangat dikenal oleh kalangan anak-anak muda. Apalagi setelah terjadinya booming internet. Seperti misalnya Pantun Cinta Romantis.

Dalam 100 bait kumpulan pantun tersebut terdapat banyak pantun cinta. Baik cinta untuk kekasih maupun bentuk cinta lainnya.

Pantunnya terbagi menjadi beberapa bagian:

Misalnya pada bagian Jatuh Cinta

Kancil mengejar kura-kura
Sayang ia luka pada kakinya
Beginikah terkena panah asmara
Yang terbayang hanya wajahnya

Memang begitulah ketika seseorang jatuh cinta.

Entah kenapa hanya wajahnya saja terbayang. Bukan disengaja, tetapi memang ia selalu membayang di depan mata.

Selain itu, konon orang yang jatuh cinta bisa secara tiba-tiba menjadi pujangga.

Kata-katanya berubah menjadi puisi. Mungkin ini disebabkan masalah perasaan.

Logika orang yang jatuh cinta kalah oleh perasaannya. Sehingga perasaan itulah yang menggerakan setiap ucapannya.

Kata-katanya berubah bak pujangga.

Tulisannya mirip dengan para penyair.

Tetapi apabila sedang tidak jatuh cinta, mungkin sangat sulit menemukan inspirasi dalam menulis puisi.

Pantun merupakan salah satu jenis puisi lama. Di dalamnya kita mengenal sampiran dan isi.

Pantun cinta sebenarnya adalah bagian dari pantun berkasih-kasihan.

Seiring dengan berjalannya waktu, jenis-jenis pantun semakin spesifik. Di dunia maya, kita bisa menemukan berbagai variasi pantun cinta.

Misalnya:

Pantun gombal, pantun sedih, pantun rindu, pantun patah hati, pantun cinta, pantun putus, pantun pengantin, dan lain sebagainya.

Itulah beberapa bentuk pantun cinta.

Entah karena kebetulan atau tidak, saya sangat menyukai pantun.

Terutama pantun-pantun klasik. Mungkin karena keindahnnya.

Pantun klasik memiliki daya seni yang tinggi. Berbeda jauh dengan pantun yang dibuat di zaman sekarang.

Bagaimana Membuat Pantun?

Membuat pantun mungkin gampang-gampang susah. Tergantung mood dan perasaan. Ada kalanya sangat mudah membuatnya.

Di lain waktu, sangat sulit menemukan ide.

Bagi masyarakat Melayu yang pandai berpantun, pantun tak ubahnya ucapan sehari-hari. Mereka mengungkapkan apapun dengan pantun. Sangat mudah.

Setiap kata terlihat di depan matanya. Mereka dapat memilih salah satu darinya dan digunakan untuk bait-bait pantun.

Saya.. saya adalah salah satu penikmat pantun. bagaimana dengan Anda?

 

Contoh Pantun Nasehat Berbalas

contoh pantun nasehat

Cantiknye putri gunung ledang,
raje melihat hatinye luluh,
Kusangke berteduh di dahan yg rindang,
Rupenye bergantung di dahan yg rapuh

Menuntut ilmu dikenakan yuran
Yuran dibayar sebulan sekali
Segala pengalaman dijadikan pengajaran
Supaya tidak berulang lagi

wangi sgguh bunga kemboja…
di petik gadis brnama Melati…
dahan yg rapuh biar kn saja…
dahan yg lain byk menanti.

Sungguh rimbun si pohon buluh,
tumbuh dekat tepi perigi,
kenape takot dihukum bunuh,
buruk dan baik dah ditentukan Ilahi

Supaya tidak berulang lagi.
Berhati hati kalau mencari.
Jangan diambil saja sebagai ganti.
kalau tidak di kenal pasti.

Jalan jalan ke tepi pantai
Anak ketam mati di lobang
Sunguh pandai wanita sekarang
abis uang abg di tngal kan

Ledang-ledang buah keledang
Jatuh sebiji di rumpun buluh
Tuan ibarat pohon yg rendang
Hujan dan panas tumpang berteduh

badan sarat jatuh berdentum,
digelap malam sambil ketawa,
puan ibarat bunga menguntum,
siang dan malam penyejuk jiwa

Jatuh sebiji di rumpun buluh
Dipungut oleh anak Pak Ali
Kalau selalu menumpang teduh
Lama- lama orang pun benci

Buah keledang jatuh sebiji
Jatuh sebiji di tepi kali
Kalau tak mau orang benci
Pandai pandailah membawa diri

Dalam gelap duduk tertawa
Sayang tertawa tak nampak gigi
Puan memang penyejuk jiwa
Umpame embun di pagi hari

azan bergema di waktu subuh
bersama kita ke rumah Allah,
sy tak suka tumpang berteduh
takut tertimpa dahan yang patah

Indah kata waktu duka
indah tawa waktu bahagia
putus kasih karna dosa
seribu tahun menanggung derita

Putus kaseh kerana dosa..
Seribu tahun menangung derita..
Jika kaseh sudah pun tiada..
Biarkan derita mengusung duka

air mata pelipur lara
menjadi teman di saat duka
ku usung derita besama tawa
semoga bahagia akan menyelama

Membuat sesuatu fikir dahulu
Jangan buat mengikut rasa
Biarlah kita menyesal dahulu
Menyesal kemudian tidak berguna
berkayuh sampan tiada tujuan
ombak dan badai jadi mainan
syaitan menggoda akal pikiran
hingga terlupa hidup bertuhan

Ku usung derita bersama tawa..
Semoga bahgia akan menjelma..
Harapan hati ingin bersua muka..
terbayang segala impian bersama

berpisah kasih antara tiada
tekubur janji ikatan setia
tidak di pinta bersua muka
hanya di pinta ampunkan dosa

buah mengkudu asam gelugur
masak ranum di kebun Pak Belalang
dia tak kan masuk tidur
selagi aku belum pulang

Dari pinang ke tanjung batu….
Angkut muatan pakai perahu…
Kalaw terkenang dengan dirimu…
Akan ku sebutkan kau selalu

Kumpulan Contoh Pantun

Mari menebang pokok kayu
Buat memasak kue lumpia
Kalau cari jodoh carilah orang melayu
Orang melayu itu biasenye setia

kalau menebang si pokok kayu
jgn ditebang sampai akarnya
kalau saya ni Jawa-Melayu,
apa pula pendapat tuan hamba?

Sirih terbelit di pohon randu,
randunya patah habislah asa.
sama sahaja Jawa_Melayu ,
yang penting die orang tak main kayu tiga.

budak melayu pandai besilat
gagah perkasa di medan laga
kalau lah bgtu bunyi nasihat
Insya Allah hamba kan setia..

Buat pintu dari baja,
Kalau menutup jangan tergencet,
Melayu jawa sama saja
Yang penting niatnya jangan meleset.

batang selasih berdaun lebat
jangan diikat batang yg muda
terimaksih dah bagi nasehat
akan kuingat sepanjang masa

Berkain songket memakai celana,
Bajunye longgar harap diikat
Kalau ikut nasehat yg berguna
Selamat hidup dunia akhirat

Dari hulu hendak ke pekan,
Hendak mencari buah durian
Dalam hidup perlu saling mengingatkan,
Agar hidup ade arah tujuan

elok sekali tika ku lihat,
diantara banyaknya teman,
tak salah saling beri nasihat

Pantun serumpun indah diberi..
Bisikkan hati nak dara merindu..
Sedihnya hati salam ku tintai..
Tak ada pun balasan dari diri mu?

Jual botol keday cek eton,
Payah betol nak buat panton

Minyak di tuang tuang
tuang mari dlm kuali
klu muke mcm beruang
orang tengok semue lari

anak ali org nya santun..
hari brsanding sgguh jelita…
bukan sush nk buat pntun..
cari kepala dpt ekor nya

Klu berjln rumah cik nyonya
bawa kiriman yang saya punya
klu tak dapat cari ekornya
ambil kayu ketuk kepalanya

kita sujud waktu sembahyang,
hati lara hilang bertahun,
buat maksud cipta pembayang,
itulah cara membuat pantun

Jual botol dikedai cek Ton
untok Membeli Sekaleng susu
Mang susah Nak Buat Panton….
Haros Ade Insteng Dulu
Orang Melayu mandi di gurun,
mandi belimau bunga lada,
hari petang matahari dah pon turun,
hari gini masih juge lum tutop mata….

Gurun brnama gurun sahara…
Teriknya panas hingga kepala….
Jika tak nak tidow itu mata…
Carilah gds di dunia maya

Wahai sahabat ku permata intan,
pantun Melayu jangan abaikan,
dunia maya nak cari perempuan ?
jangan lah itu di jadikan pedoman

dua tigs kucing berlari
mana nak sama sikucing belang …
dua tiga puas ku cari
mana nk sama cik abg yg sorang

Buah labu dipeluk Si Luncai
Menghina raja dihukum mati
Hancur hatiku bak kaca berkecai
Tidak akan ku terima kau kembali

jgn trlalu ikut kn hati,
byk kn muhasabah dri.
mgkin ada hikmah yg trjadi,
byk brfikir sblum niat dibri

Muhasabah diri sudah berlalu
Memang itu ada hikmahnya
Sangat pedih apa yang berlaku
Hikmahnya sekarang aku bahaya

Buah labu dipeluk si luncai
Menghina raja dihukum mati
Banyakkan bersabar di dalam hati
Jangan sampai bunuh diri

sunguh cinta buga brkembang,
tumbuh meliar di tpi kali,
kn byk lg si abg abg,
pilih sja yg brkenan di hti

Ribut dan badai kapal belayar
samudra luas harus di tempuh
tabahkan hati banyak kan estifar
kepada illahi kita beserah

Ikan gelama ikan tenggiri
Rasanya sedap marilah makan
Aku tidak akan bunuh diri
Aku seorang yang beriman

Bunga mawar kembang pagi
Mari dipetik si tuan puteri
Tidak terlintas nak memilih lagi
Lebih senang hidup sendiri

pandu lah kereta dgn cermat
muga kita tidak binasa
sedang kan nabi ampun kn umat
ini kan pula kita manusia biasa

Sakit perut tersalah makan
Pergi ke klinik membeli ubat
Ku tidak berdendam sudah kumaafkan
Hati yang sakit tidak teruba

Beli pisang rumah cik ton
Di beli utk babi
Dah lah jgn brpanton
Tido cepat besok bangun pagi2

makan kuih baulu
Makan dahulu sebelum tidur
Hendak tidur , tidurlah dahulu
Saya belum hendak tidur

Hendak gugur gugurlah nangka.
Jangan ditimpa sibatang pauh.
Hendak tidur tidurlah mata.
Jangan dikenang kasih yang jauh

Malam ini terang Bulan
Mengape Punggok ikot Bernyanyi
Mate ini Tak Salah Memandang
Mengape Datok ade Dengki

Si punggok tengah brsedih…
Gelish htnya krna berduka..
Tk smpi ht lah pak datok nak buat perih.
Jngnlah ncik berburuk sangka